fbpx
חנות עדכונים מהשטח ההמלצות שלכם! אודות תמיכה ועזרה
למעלה מ-100 עסקי תיירות כבר מרווחים יחד איתנו!
פרסם אצלנו
עקבו אחרינו
אורח | התחבר
חנות

פסטיבלים, מסעדות והרבה היסטוריה: סיור רוחני בסמטאות העיר צפת

קרדיט: מרכז להב”ה צפת, מתוך אתר פיקיויקי
קרדיט: מרכז להב”ה צפת, מתוך אתר פיקיויקי
2+
פסטיבלים, מסעדות והרבה היסטוריה: סיור רוחני בסמטאות העיר צפת
1.4K
0
5.0
1.4K
0
5.0

צפת נחשבת לבירת הגליל ולאחת הערים המתויירות בישראל. תמצאו בה עשרות גלריות של אומנים, בתי כנסת עתיקים, אתרים היסטוריים, יקבי בוטיק, פסטיבלי מוזיקה, והרבה נשמה. הסתקרנתם? הפירוט המלא בהמשך הכתבה

נכתב על ידי: סיון גולן ריגל
נכתב על ידי: סיון גולן ריגל

קצת על ההיסטוריה של צפת

חכמי הקבלה נתנו בארבע ערים סימנים כגד ארבעת היסודות, ירושלים – יסוד האש, חברון – יסוד העפר, טבריה – יסוד המים, וצפת – יסוד הרוח.

ואכן בצפת יש הרבה רוח, אוויר ההרים הצח, רוח הקבלה, רוח התורה, כל אלו מעניקים לעיר אווירה כה מיוחדת ורוחנית. העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת מדרום מזרח ואל רכס הרי מירון במערב. גובה רוב העיר כ-850–900 מטרים.

קרדיט: flickr

לאחר נפילת בית המקדש השני עלו לצפת שתי משפחות כהונה – משפחת יקים, ומשפחת פשחור, מאז החל להתפתח הישוב היהודי בצפת. אבל תור הזהב של צפת החל בשנת 1516 עם כיבוש ארץ ישראל על ידי העותומנים וגירוש ספרד ופורטוגל. בתקופה הזאת החלו להגיע לצפת מספר רב של מהגרים יהודים ותלמידי חכמים, אנשי רוח, כולם הביאו לפריחתה של צפת עד שהפכה למקום עם הריכוז היהודי הגדול ביותר בארץ ישראל.

בתקופה זו גם יצאו מצפת גדולי הקבלה והרוח כמו רבי יוסף קארו מחבר הספר שולחן ערוך, רבי שלמה הלוי אלקבץ שחיבר את הפיוט “לך דודי”, והמקובל רבי יצחק לוריא המכונה גם האר”י הקדוש.

העיר צפת ידעה להתגבר גם על התקפות של התושבים הערבים שחיו בה, כמו מאורעות תרפ”ט בהם נהרגו 18 יהודים בעיר, וההתקפה הגדולה על העיר ביום הקמת מדינת ישראל.

במלחמת העצמאות התנהל קרב של כוחות ההגנה והפלמ”ח מול התושבים הערבים כאשר אנשי ההגנה הגנו על התושבים היהודים בעיר שהיוו רק עשירית מהאוכלוסייה הערבית, הקרב הוכרע ב-10 במאי, לאחר שהתושבים הערבים ברחו ונטשו את המקום.

מסלול טיול עצמאי בעיר צפת:

 

מחלבת קדוש

אנחנו ממליצים להתחיל את הסיור מכאן בגלל שבמיקום הזה קל יותר למצוא חניה. זוהי מחלבה משפחתית קטנה המוכרת גבינות צפתיות טריות וטעימות במיוחד.

בית כנסת אבוהב

בית כנסת מהמאה ה-16 הנקרא על שם יצחק אבוהב, חכם שחי במאה ה-15 בספרד. יצחק אבוהב כתב ספר תורה השמור בתוך בית הכנסת. בשל קדושת הספר נוהגים להוציאו רק ביום כיפור, שבועות, וראש השנה. בבית הכנסת יש שלושה ארונות קודש, והוא בעל מראה מפואר וייחודי במרכזו כיפה סגלגלה המעוטרת בציורים ובסמלים.

בית כנסת אבוהב, צולם ע”י סיון גולן ריגל

יקב אבוהב

ליד בית הכנסת נמצא יקב אבוהב. זהו יקב בוטיק הנוסד בשנת 2009 בין הסמטאות הקסומות של צפת העתיקה, בתוך מבנה היסטורי מהמאה ה-16. אתם יכולים לשבת במרפסת של היקב ולהנות מנוף הרי מירון.

מוזיאון בית המאירי

המוזיאון לתולדות היישוב היהודי, מציג אוסף גדול ומגוון של דמויות, תמונות, ספרים, כלי מלאכה וכלי בית מההיסטוריה של צפת.

רובע האומנים

בשנת 1948 התיישבה קבוצת אמנים במקום והחלה להפוך את הרובע לרובע אומנים. גולת הכותרת הוא מוזיאון יצחק פרנל, ששוכן בתוך מבנה מיוחד עם חצר פנימית. בנוסף תמצאו ברובע האומנים עשרות חנויות של חפצי אומנות וגלריות עם אומנות ישראלית מקורית.

בית הכנסת יוסף קארו

בית הכנסת נמצא בתוך רובע האומנים. הוא מיוחס לרבי יוסף קארו, מחבר הספר שולחן ערוך. בית הכנסת מכיל בתוכו ספרי עתיקים מהמאה ה-16. לא תמיד הוא פתוח ולכן אם ברצונכם להיכנס אליו פשוט חייגו למספר שמופיע על השער בכניסה.

בית כנסת יוסף קארו, צולם ע”י סיון גולן ריגל

גלריית יום טוב

גלריה הנמצאת בסוף רובע האומנים. זוהי גלריה המציגה אומנות ישראלית מיוחדת ושונה. המחירים במקום לא זולים אבל גם אם אין לכם כסף תוכלו להתרשם מאומנות ישראלית במיטבה.

כיכר המגנים (כיכר הדווידקה)

כיכר מרכזית ובה אנדרטה המוקדשת לאנשי ההגנה שהגנו על העיר צפת במלחמת העצמאות. בכיכר נמצאות כמה מסעדות וזוהי גם נקודה טובה לעצירה והתרעננות.

קרדיט: שלומית מסיקה, מתוך אתר פיקיויקי

מצודת צפת

זוהי מצודה מהתקופה הצלבנית הנמצאת בראש הגבעה. מסביב למצודה נמצא גן ציבורי גדול שתכנן אדריכל הגנים שלמה אורן ויינברג. הגן משקיף על הרי מירון, הכנרת, הגליל התחתון ועד החרמון ויש בו אנדרטה לזכר 42 הלוחמים היהודים שנפלו בקרבות צפת במלחמת העצמאות.

גלריית יום טוב צפת, צולם ע”י סיוון גולן ריגל

מתי מומלץ לבקר בצפת?

העונות הטובות ביותר לביקור בצפת הן האביב והקיץ. באביב מזג האוויר יבש, היום נעים ובערב קריר (מומלץ לקחת ז’קט). הקיץ יחסית נעים ויחסית עמוס בגלל שזוהי גם עונת הפסטיבלים ולכן מומלץ להזמין מקום לינה מראש. החורף יחסית קר ולעיתים אפילו מלווה בשלג קל.

צולם ע”י סיון גולן ריגל

איפה מומלץ לאכול בצפת?

 

מסעדת האר”י 8

מסעדת בשרים איכותית של השף אבירם זייד הנמצאת במבנה עתיק ומיוחד. התפריט מציע בעיקר מנות בשריות מצוינות. התפריט עשיר, האוכל מצוין והאווירה נהדרת.

קפה מוניטין

קפה מוניטין הוא בית קפה מסעדה חלבית כשרה הנמצאת במרכז רחוב ירושלים. למסעדה תפריט עשיר של ארוחות בוקר מנות חלביות, קינוחים מושחתים, ונוף מהמם של הרי מירון.

קרדיט: unsplash

אלמנטס

קפה אלמנטס הנמצא בכיכר המגינים הוא מקום קטן ונחמד שמגיש אוכל צמחוני וטבעוני מעולה. המקום כשר. אל תפספסו את הפיצה הטבעונית עם גבינת הקשיו, ואת מגוון המרקים. יש גם גלידה טבעונית מעולה תוצרת בית.

פסטיבלים בצפת

 

פסטיבל הכליזמרים בצפת

זהו אחד מהפסטיבלים שהכי מזוהים עם העיר צפת. הפסטיבל מתקיים בכל שנה בתחילת אוגוסט. הפסטיבל המתקיים בחוצות צפת מוכר כאחד האירועים המוזיקליים השמחים היפים והמרגשים של השנה.

מוזיקת הנשמה היהודית המתנגנת בימי הפסטיבל מושכת לצפת קהל אלפים, מקומיים ותיירים, בני כל הגילאים. בשלושת ימי הפסטיבל מתקיימים קונצרטים בביצוע למעלה מתשעים להקות והרכבים מישראל ומחו”ל. המופעים נערכים על מספר במות הממוקמות בסמטאות צפת העתיקה.

פסטיבל הכליזמרים, קרדיט: לליב, מתוך אתר פיקיויקי

פסטיבל הלדינו

הפסטיבל מתקיים בכל שנה בסביבות חודש יולי. פסטיבל הלדינו הוא חוט השני המקשר את תרבות הלדינו לדורותיה, דרך מוסיקה, סיפורים והשפה.

צפת קשורה קשר הדוק לתרבות הלדינו בעקבות עליית היהודים מספרד ופורטוגל בעקבות גירוש ספרד. מיטב הזמרים יופיעו בעיר צפת, יוצבו בעיר דוכני מזון, משולבים בסמטאותיה של הערי העתיקה. יופיעו בעיר מיטב מזמרי ישראל המשקפים ומביאים את רוח תרבות הלדינו לארץ, כמו יהורם גאון, טריפונס, רותם כהן, גליקריה, הסימפונית של רעננה ועוד.

אם נשארתם בסביבה, נסו את אחד ממסלולי הטיול המומלצים באזור הצפון >>

כתבות נוספות

פיקניק בטבע
מחפשים את הלוקיישן לפיקניק המושלם? 5 אתרי פיקניק מצפון לדרום
לכתבה המלאה
448
0
5.0
חוף דור, קרדיט: עמית וקסלר
בזריחה, בשקיעה ובכל עונה: טיול מושלם לחופשת פסח
לכתבה המלאה
1.6K
0
5.0
מסעדות כשרות עם אווירה
לאכול בסטייל: 9 מסעדות כשרות עם אווירה
לכתבה המלאה
681
0
5.0
גן השלושה הסחנה, צולם ע"י ד"ר יואב פלמה
הסוף למנגלים: החל מיולי 2024 גן השלושה הסחנה יהפוך לגן ירוק
לכתבה המלאה
439
0
5.0
3+
4+
5+

תגובות קהילה (0)
אין עדיין תגובות לכתבה
רוצה להיות הראשון שמשתף את החוויה שלו?
התחבר כדי להגיב >

לפי קטגוריה

רוצים לקבל המלצות לטיולים מיוחדים בארץ לפני כולם?
השאירו כתובת מייל וכנסו לניוזלטר של

    תודה על ההרשמה!
    >בקרוב תתחילו להנות מהמלצות טיולים יחודיות לפני כולם
    קודם
    הבא
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    לכתבה