fbpx
חנות עדכונים מהשטח ההמלצות שלכם! אודות תמיכה ועזרה
למעלה מ-100 עסקי תיירות כבר מרווחים יחד איתנו!
פרסם אצלנו
עקבו אחרינו
אורח | התחבר
חנות

בריכת המשושים וזוויתן תחתון: מסלולי טיול לכל המשפחה

בריכת המשושים, צולם ע”י שיידאל אל פורת
בריכת המשושים, צולם ע”י שיידאל אל פורת
1+
בריכת המשושים וזוויתן תחתון: מסלולי טיול לכל המשפחה
2.4K
2
4.5
2.4K
2
4.5

אין דבר משמח יותר מקפיצת רענון לבריכה קרירה בטבע עם סיומו של מסלול טיול. בריכת המשושים שברמת הגולן היא נחשבת לפופולרית במיוחד ואם אתם לא מכירים את המסלולים המובילים אליה, כדאי שתקראו את הכתבה

נכתב על ידי: מערכת אתר Visit2israel
נכתב על ידי: מערכת אתר Visit2israel
פרטים נוספים
מחיר: 22 ש"ח למבוגר, 9 ש"ח לילד
חובה נעלי הליכה סגורות בכל המסלולים
חל איסור חמור לצאת משבילי ההליכה המסומנים עקב סכנת מוקשים
בתקופות בהן יש שיטפונות, המסלול והבריכה סגורים

בריכת המשושים היא חלק משמורת הטבע הגדולה ביותר ברמת הגולן – היהודיה. בשמורה זורמים חמישה נחלים, כשהארוך ביניהם הוא נחל המשושים, הזורם לאורך 35 ק”מ, ממרגלות הר אביטל דרך בריכות קטנות ועד לבריכת המשושים. עבור השמורה, נחשבת הבריכה לאטרקציה פופולרית במיוחד ותחנת חובה בכל ביקור באזור. אין ספק כי בריכת המשושים מרשימה ביותר בזכות המראה הייחודי שלה.

מסלולים בשמורת יהודיה

אף על פי שבריכת המשושים היא הדובדבן שבקצפת, מומלץ לטייל במסלולים המלווים את הנחל ולהנות מכל מה שמציע הטבע מסביב. המבקרים באזור יוכלו להנות מחוויה מופלאה בגולן, שילוב מרהיב בין נחלים, מפלים, מעיינות ושרידי עתיקות, שאי אפשר להישאר אדישים בפניהם.

האתר מונגש בחלקו, מה שמאפשר גם למוגבלי תנועה לבקר במקום. טרם ביקור בשמורה כדאי להתעדכן בתוצאות האחרונות של דגימת מי הנחל בשל חשש מפני זיהום.

החברה להגנת הטבע מציעה לכם מספר מסלולים מותאמים למיטיבי לכת, מסלול מותאם לילדים ומסלול מונגש אשר מתאים לכולם. אם תרצו להגיע רק לבריכת המשושים, עדיין תצטרכו ללכת כשני ק”מ מהחניון ועד לבריכה.

בריכת המשושים

בריכת המשושים, צולם ע”י אריה טננבאום, מתוך אתר פיקיויקי

1. שביל התצפיות: הצצה פנורמית על שמורת יהודיה  

מסלול קליל וקצרצר שאורכו כ-300 מטר, אשר מוביל אל מרפסת תצפית המשקיפה על נחל המשושים ונחל זוויתן, הזורמים למרגלותיה, וממנה תזכו לתצפית פנורמית על מרחבי שמורת יהודיה עד כיפת החרמון, דרך תלי הגעש המפורסמים – בנטל, יוסיפון, אביטל ופרס. 

100 מטר קדימה, ישנה נקודת תצפית נוספת על השמורה, ממנה תוכלו לשוב חזרה לרחבת הכניסה. בנקודה זו תוכלו לתצפת על יער שמורת יהודיה. המסלול מותאם לכיסאות גלגלים, עגלות תינוקות, קשישים ופעוטות.

בריכת המשושים

ברכת משושים, צילום: אריה טננבאום, מתוך אתר פיקיויקי

 

2. מסלול הדולמן: הקברים המסתוריים ברמת הגולן 

ברמת הגולן פזורים מאות דולמנים. הדולמן, הוא מבנה קטן מאבן בזלת גולמית, המונח על גבי אבנים קטנות ויוצר מעין שולחן בעל פתח דרומי. החוקרים מסכימים כי אלו אתרי קבורה, אך עדיין אין תשובה ברורה מתי בדיוק נבנו הדולמנים ומי בנה אותם. ההשערה, היא כי נבנו על ידי התושבים הגולן הקדמונים. 

סוגיה נוספת, אותה מוצאים חוקרים רבים מרתקת למחקר, היא כיצד באמצעים מיושנים ולא מתוחכמים, צלחו בוני הדולמנים לבנות אותם בהצלחה. הדרך לדולמן מתחילה ברחבת הכניסה ואורכה כ-700 מטרים.

זה הוא מסלול קצר ומעגלי, העובר דרך חניון מוצל על ידי עצי אקליפטוס, המוביל לשדה פתוח ובו עומד הדולמן. המשך המסלול עובר בכתף נחל המשושים, אשר מוביל אל מרפסת התצפית על השמורה, ומשתלב עם התצפית הנוספת ממנה ממשיכים חזרה לרחבת הכניסה. 

 

3. מסלול בריכת המשושים: למשפחות שאוהבות מים 

נחל המשושים זורם בערוץ אבני בזלת במשך מיליוני שנים ויוצר תופעת טבע נדירה – בריכה טבעית שקירותיה הם עמודי בזלת המתנשאים לגובה של עד חמישה מטרים וכל אחד מהם יוצר משושה. צורת המשושה נוצרה כאשר הלבה החמה התקררה ונסדקה.

את אותה צורה אגב, תוכלו לראות גם בטבע בסיור מכוורות. עומקה של בריכת המשושים מגיע לכשבעה מטרים, על כן, יש לשים לב, כי כל המתרחצים בבריכת המשושים יודעים לשחות, מאחר ואין שירותי הצלה במקום. 

אורכו של המסלול הקלאסי המוביל לבריכה הוא כשני ק”מ, וההליכה נעשית לצד אפיק נחל משושים – 20 דקות הליכה במורד הזרם שלושים דקות הליכה חזרה במעלה הנחל. המסלול מתאים למשפחות ולמרות שבסופו ישנה בריכה ובוודאי תגיעו ערוכים לכך, את ההליכה לאורכו, חשוב לבצע עם נעלי הליכה ולא סנדלים.

את דרכנו במסלול ילוו אלוני התבור, נמשיך ונעבור בדרך בה עשה צבא סוריה שימוש למציאת מסתור בעת הלחימה. כשתגיעו לצומת בה מתנוססים עצי אקליפטוס, המשיכו אחר הסימון האדום עד לבריכת המשושים. המסלול מתאים גם למשפחות עם ילדים.

שימו לב, הכניסה למסלול המשלב ביקור בבריכת המשושים, מתאפשרת רק במידה ותתחילו אותו לפחות שעתיים וחצי לפני שעת סגירת האתר.  

בריכת המשושים

ברית משושים, צולם ע”י @sergeymelamud

 

4. מסלול הנחל: למיטיבי לכת 

אורכו של מסלול זה כשלושה ק”מ. הוא עובר לאורך נחל משושים ממש בסמוך למים וסופו בבריכת המשושים. מסלול החזרה נתון לבחירתכם, ישנה אפשרות לחזור דרך אפיק המים או במסלול המשפחתי הקלאסי לבריכת המשושים. המסלול מיועד למיטיבי לכת ואינו מתאים לעגלות ילדים. מומלץ מאוד לנעול נעלי הליכה ולא סנדלים במסלול הנחל. 

עבור הבוחרים במסלול הטיול הארוך – נמשיך את מסלולנו אל עבר מטע זיתים, זכר מתקופת שלטונם של הסורים באזור, נרד בזהירות אל ערוץ נחל משושים ונחצה אותו לאט, לאט על מנת לא להחליק. לאחר מכן, נטפס על המצוק באמצעות מדרגות שהותקנו במקום.

במידה שבחרתם במסלול זה ואתם מטיילים בימי הקיץ החמים כשהטמפרטורות גבוהות, מומלץ לעצור למנוחה בנקודה מוצלת טרם העלייה ולהרבות בשתייה, מפני שקטע טיפוס זה אינו מוצל. לאחר חציית הנחל תגיעו אל פינת חמד מוצלת ונעימה, מוקפת עצי דולב, נקודה מצוינת למנוחה בטבע. לאחר מכן, נפנה ימינה ואז שמאלה ונגיע אל בריכת המשושים. אחרי עצירה מרעננת לשכשוך במי הבריכה, נמשיך לכיוון חניון המשושים. 

בריכת המשושים

ברכת משושים, צילום: אריה טננבאום, מתוך אתר פיקיויקי

 

 איך מגיעים לנחל המשושים?

לבאים מרוב חלקי הארץ, מומלץ להגיע לכפר נחום, משם המשיכו מזרחה בכביש 87 לאורך חופיה הצפוניים של הכנרת. כשתגיעו אל צומת בית צידה, פנו שמאלה. כשלושה ק”מ מצפון לחד נס, על כביש 888, פנו בין סימני הדרך 5-6 ושביל העפר יוביל אתכם הישר לחניון נחל משושים. 

האם הכניסה בתשלום?

הכניסה בתשלום והכרטיס מאפשר לכם ביקור בכל שמורת יהודיה. חשוב להזמין מקום מראש באתר רשות הטבע והגנים. מחיר כניסה אל השמורה למבוגר – 22 ש”ח ואילו ילד ישלם עבור כניסה – 9 ש”ח בלבד. הנחות ניתנות למבקרים המגיעים כחלק מקבוצה, לסטודנטים ואזרחים ותיקים. הכניסה עבור חיילים ללא עלות. 

האם ניתן ללון בבריכת המשושים?

אין אפשרות ללון באזור הבריכה, אך ישנה אפשרות ללינה מסודרת בתוך שמורת יהודיה.

האם אפשר לטייל באזור בכל עונות השנה?

בהחלט, רק בדקו את מזג האוויר לפני. בחודשי החורף, החל מאוקטובר-מרץ, השמורה פעילה ופתוחה למבקרים בין השעות 08:00 בבוקר עד 16:00 אחר הצהריים. בחודשי הקיץ, החל מאפריל-ספטמבר, יהיה האתר פתוח מהשעה 08:00 עד 17:00. 

ברכת משושים, צילום: אריה טננבאום, מתוך אתר פיקיויקי

 

רגע לפני שאתם אורזים ויוצאים לדרך כמה דברים שחשוב לזכור:

  • מי שתיה, כובע וקרם הגנה הם בגדר חובה.
  • סנדלים, בגדי ים, מגבות ובגדים להחלפה.
  • אוכל בשביל פיקניק ליד הבריכה (מזנון קיים רק בחניון).
  • נעלי הליכה סגורות חובה לכל המסלולים.
  • זכרו, ברמת הגולן חל איסור חמור לצאת משבילי ההליכה המסומנים עקב סכנת מוקשים.
  • בדקו את מזג האוויר לפני היציאה, בתקופות בהן יש שיטפונות, המסלול והבריכה סגורים.
  • אם כבר הגעתם, שימו לב לצמחים והפריחה סביבכם – בחודשי הקיץ החמים תוכלו לראות את פריחת הרדוף הנחלים. אך שימו לב, אין לקטוף אותו, מדובר בצמח מוגן וכמו כן, רעיל לשתיה/מאכל.
  • אם החלטתם לבקר בחודש ספטמבר, חפשו אחר החצב שנמצא בדרך כלל בירידה אל נחל זויתן. חצב מצוי נפוץ בארצנו וגם הוא פרח מוגן, אין לקטוף אותו. בחודש אוקטובר, תוכלו להנות שוב מפריחת החצב, והפעם בהיקף נרחב יותר, בין נחל זוויתן ובין העלייה לכיוון נחל משושים.

ממש במרחק קצר מבריכת המשושים: הכירו את המפל השני הכי גבוה בארץ >>>

כתבות נוספות

פיקניק בטבע
מחפשים את הלוקיישן לפיקניק המושלם? 5 אתרי פיקניק מצפון לדרום
לכתבה המלאה
443
0
5.0
חוף דור, קרדיט: עמית וקסלר
בזריחה, בשקיעה ובכל עונה: טיול מושלם לחופשת פסח
לכתבה המלאה
1.6K
0
5.0
מסעדות כשרות עם אווירה
לאכול בסטייל: 9 מסעדות כשרות עם אווירה
לכתבה המלאה
679
0
5.0
גן השלושה הסחנה, צולם ע"י ד"ר יואב פלמה
הסוף למנגלים: החל מיולי 2024 גן השלושה הסחנה יהפוך לגן ירוק
לכתבה המלאה
439
0
5.0
3+
4+
5+

תגובות קהילה (2)
רוצה גם לשתף את החוויה שלך?
התחבר כדי להגיב >

2 תגובות על “בריכת המשושים וזוויתן תחתון: מסלולי טיול לכל המשפחה”

rivka1b
לפני שנה 1
(5/5)

מקום מדהים עם מים קרירים כפי שצריך להיות 😉 המסלול עצמו מתאים לכל המשפחה רק חשוב להיות מוכנים לכך שמה שיורדים צריך לעלות בחזרה!

TalOvadia
לפני שנה 1
(4/5)

בריכת המשושים היא מקום יפה, מיוחד ובהחלט מקום שחייבים לראות. עדיף לטייל שם בימים הפחות עמוסים.

לפי קטגוריה

רוצים לקבל המלצות לטיולים מיוחדים בארץ לפני כולם?
השאירו כתובת מייל וכנסו לניוזלטר של

    תודה על ההרשמה!
    >בקרוב תתחילו להנות מהמלצות טיולים יחודיות לפני כולם
    קודם
    הבא
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    לכתבה