fbpx
חנות עדכונים מהשטח ההמלצות שלכם! אודות תמיכה ועזרה
למעלה מ-100 עסקי תיירות כבר מרווחים יחד איתנו!
פרסם אצלנו
עקבו אחרינו
אורח | התחבר
חנות

נחל הבניאס: המדריך המקיף למטיילים בנחל חרמון

נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה
נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה
1+
נחל הבניאס: המדריך המקיף למטיילים בנחל חרמון
2.7K
2
4.5
2.7K
2
4.5

את נחל חרמון, הידוע יותר בכינויו הבניאס, אין צורך ממש להציג שכן מדובר בסלב מקומי בעל קנה מידה היסטורי כשזה מגיע למסלולי טיול בצפון הארץ או בכלל. הנחל הפראי שנמצא בשמורת הטבע נחל חרמון כולל את המפל הגדול בישראל – מפל הבניאס, את מעיינות הבניאס, שביל תלוי מעל הזרימה החזקה, עתיקות שהעניקו לנחל את שמו ומסלולי טיול מגוונים שיתאימו לכל אחד ולכל הזדמנות

נכתב על ידי: מערכת אתר Visit2israel
נכתב על ידי: מערכת אתר Visit2israel
שעות פעילות
שעות פעילות בקיץ: א'-ה' וש' 8:00-17:00
שישי וערבי חג – 8:00 עד 16:00
שעות פעילות בחורף: א'-ה' וש' 8:00-16:00
יום ו': החל מ-08:00 עד 15:00
מידע כללי
מיקום: שמורת נחל חרמון
מחיר: 28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח עבור ילד או אזרח ותיק
טלפונים בשמורת הבניאס: השביל התלוי והמפל: 04-6950272
מעיינות: 04-6902577
המסלולים אינם מעגליים
חל איסור להכניס כלבים לשמורה
חל אסור להכניס אוכל לשמורה או להבעיר אש

נחל הבניאס

נחל חרמון הינו נחל איתן והוא המזרחי ביותר מבין במקורות הירדן, אליו מתנקז הבניאס ואף אחראי לכרבע מכלל מי נהר הירדן הגדול מדי שנה. אגן הניקוז ממנו מתחיל הנחל שזורם לאורך של כ-9 ק”מ נמצא באזור צפון רמת הגולן וכן בשטח הישראלי של הר החרמון.

את מימיו וזרימתו הפרועה מרוויח הנחל בעיקר ממי שלגים מהר החרמון, אשר בזכות המבנה הטופוגרפי בשטח מחלחלים מהפסגות ונובעים היישר במעיינות שבראש הבניאס. למרות טמפרטורות המים הקרה שנשארת על כ-15 מעלות כל השנה (ובימים מסוימים דווקא בגללה), ובזכות יופיו וזרימתו של אחד הנחלים הכי מרשימים שיש לנו בארץ, נחשב הבניאס למסלול בגדר חובה לכל אחד ואחת.

נחל הבניאס

נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה

מסלולי טיול בבניאס

ישנם מספר מסלולי טיול בדרגות קושי שונות בהם ניתן ליהנות מהבניאס ומשמורת הטבע נחל חרמון. לפניכם שני מסלולים שיתנו לכם להרגיש את קסם המקום במלואו – אחד קצר וקל יותר ולכן מתאים גם למשפחות עם ילדים קטנים, והשני ארוך יותר, קווי ויכול להתאים למי שרוצה מסלול מעט יותר מאתגר.

מסלול קצר קווי עם אפשרות למסלול מעגלי

נקודת ההתחלה של המסלול הקצר יוצאת מהכניסה לשמורה כאשר נקודת הסיום נמצאת בחניון מפל הבניאס – מסלול זה הוא קווי ולכן נדרש רכב נוסף שימתין בנקודת הסיום בחניון המפל. קיימת גם אפשרות להסתובב בחזרה באחת מנקודות המסלול אותה נציין בהמשך.

את המסלול הקצר שמתאים גם למשפחות עם ילדים, נתחיל במעיינות הבניאס, הנביעות במקום שנמצאות ממש בסמוך לכניסה לשמורה, יוצרות בריכות קטנות עם מים צלולים. מנקודה זו שנקראת מתחם המעיינות, מומלץ תחילה לטפס בשביל מדרגות אל מערת הבניאס אשר בסמוך אליה חצובות גומחות במצוק והן למעשה השרידים שההיסטוריה מתקופת מקדשו של האל ‘פאן’ הותירה כזכר במקום.

נחל הבניאס

נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה

שביל הטיול יוצא עם סימון השבילים הכחול בו נתחיל את ההליכה ונעבור שרידי גשר עתיק כמו גם גשר עתיק פחות עליו עובר כביש 99, בגשר נוסף נחצה את אפיק הנחל ואם דאגתם, זה לא יהיה הגשר האחרון שנפגוש במסלול.

לאחר מספר דקות של הליכה נגיע לשני מבנים עתיקים – טחנת קמח המכונה ‘מטרוף’ ששימשה בעבר את הכפריים שגרו בסמוך וכן מבנה ששימש כתחנה הידרואלקטרית לייצור חשמל מזרימת הנחל.

בהמשך הדרך נגיע לפיצול שבילים – בנקודה זו ניתן לפנות שמאלה לכיוון שרידי העיר העתיקה פניאס ומשם לחזור בחזרה לחניון המעיינות ולנקודת ההתחלה.

להמשך המסלול הקווי נפנה ימינה עם השביל המסומן בכחול ונמשיך לצעוד תוך שאנו חולפים בסמוך למעיין הנובע לתוך בריכת קצינים ישנה בשם ‘עין חילו’.

מעט לאחר מכן נחצה בחזרה לגדת הנחל השנייה ונמשיך בהליכה כק”מ בקטע דרך קסום בו אפשר ממש להריח את הטבע מתחבר בהרמוניה מושלמת ונקייה תחת עצי הדולב.

נחל הבניאס

מפל הבניאס, צילום: עוזי פז, מתוך אתר פיקיויקי

נמשיך בהליכה עד לנקודת התצפית על מפל הבניאס, שרחוקה רק כמה מאות מטרים מהמפל המדהים עצמו. מהתצפית נרד במדרגות העץ חזרה למטה לערוץ הנחל ונחצה בגשר פעם נוספת את הנחל, נמשיך ימינה בפיצול השבילים בשביל עם הסימון הכחול לעבר מרפסת העץ שמשמשת כנקודת תצפית יפהפייה שמשקיפה מקרוב על מפל הבניאס עד שאפשר ממש להרגיש אותו.

לאחר מכן נחזור לפיצול השבילים האחרון ונמשיך בשביל עם הסימון האדום לעבר אחת האטרקציות הכיפיות והיפות ביותר בשמורה – השביל התלוי. השביל שאורכו כ-100 מטרים, נחנך ב-2009 על ידי רשות הטבע והגנים ומהווה הצצה מיוחדת אל קניון הבזלת העמוק ואל זרימת המים העוצמתית במרחק נגיעה.

השביל התלוי הוא חד כיווני בלבד ולכן לאחר שנחצה אותו נגיע לנקודת פיצול שבילים נוספת, במסלול הנוכחי נמשיך עם השביל המסומן באדום דרכו נעלה עד חניון המפל, שם נמצאת נקודת הסיום והרכב הנוסף שממתין לנו בסוף המסלול.

  • אורך המסלול: כ-3 ק”מ
  • רמת קושי: קלה
  • זמן המסלול: כשעתיים – שלוש
  • למי המסלול מתאים: משפחות עם ילדים, הורים עם מנשא, זוגות
  • נגישות: אינו נגיש
נחל הבניאס

נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה

מסלול ארוך וקווי נחל הבניאס

מסלול זה כמו המסלול הקצר יותר יתחיל במתחם המעיינות שבכניסה לשמורה, אך את האוטו יש להשאיר עבור מסלול זה בחניון הבניאס שבשאר ישוב.

המסלול זהה למסלול הקצר המתואר למעלה, עד לנקודת פיצול השבילים שאחרי חציית השביל התלוי – בנקודה זו נמשיך עם השביל עם הסימון השחור.

לאחר כמה מאות מטרים של הליכה נגיע לשילוט המכוון לטנק הסורי – טנק שהגיע לאזור לפני 50 שנים במהלך מלחמת ששת הימים ומאז נשאר כחלק בלתי נפרד מהנוף.

מרחבת הטנק הסורי נחזור בחזרה אל השביל השחור ונפנה שמאלה עם כיוון זרימת המים בנחל, לאחר הליכה קצרה נגיע לפיצול שבילים נוסף בו נמשיך עם השביל השחור לאורך הגדה הצפונית-מערבית של הנחל בדרך מעט תלולה וצרה שנמתחת ונפרשת על גשר נוסף בעזרתו חוצים שוב את הנחל וגם, מרוויחים ממנו נוף מושלם  – אז במקום להסתכל למטה בגשר, תרימו את הראש שאתם חוצים אותו, לא תתחרטו.

לאחר חציית הגשר נגיע לפיצול שבילים נוסף בו נמשיך עם השביל המסומן באדום ונמשיך לאורך גדת הנחל, בפיצול הבא נעשה עיקוף עקב מפולת סלעים – נחזור לשביל השחור ולאחר מכן שוב לשביל האדום אשר בסופו נגיע לסוף המסלול ולרכב שבחניון הבניאס בשאר ישוב.

טיפ: לאחר חציית הגשר שנמצא אחרי הטנק הסורי, בקטע הדרך שבקילומטר הקרוב – זה הזמן לפרוק את פק”ל הקפה באחד מהפינות הכי יפות של גדול הנחל, ליהנות ממוזיקה של מים ובעלי חיים, ופשוט לתפוס פינה שתתאים לכם הכי טוב על שפת המים.

  • אורך המסלול: כ-6 ק”מ
  • רמת קושי: בינונית
  • זמן המסלול: 3-4 שעות
  • למי המסלול מתאים: משפחות עם ילדים גדולים, מיטיבי לכת
  • נגישות: אינו נגיש
נחל הבניאס

מפל הבניאס, צילום: אריה טננבאום, מתוך אתר פיקיויקי

היכרות קצרה עם נחל חרמון הבניאס

בהיכרות מעט מעמיקה יותר עם הנחל היפיפה, נגלה שאת שמו – הבניאס, הוא קיבל בזכות האל ‘פאן’ והעיר העתיקה שנקראה על שמו ‘פניאס’, ובזכות הגייה של המקומיים הערבים שנתנה את הטאצ’ הייחודי וכך נוצר – הבניאס.

השיפוע בו זורמים מימיו של הבניאס הם חלק מהסיבות המרכזיות לעוצמת הזרימה החזקה – שיפוע ממוצע נדיר יחסית של 5.4% בממוצע הוא גם אחת הסיבות המבורכות שבזכותה נוצרו מקומות מיוחדים כמו המפל הגדול בישראל – מפל הבניאס שגובהו כ-10 מטרים.

נחל חרמון זורם כ-9 ק”מ עד שמתמזג בסמוך לקיבוץ שדה נחמיה עם נחל דן, יחד הם ממשיכים לזרום עד שמזינים בסופם את נהר הירדן הגדול. נקודת המפגש בין הנחלים שליד קיבוץ שדה נחמיה היא מחזה מרהיב בפני עצמו ששווה לעצור בכביש הסמוך בגשר שנמצא מעט לפני הפנייה לקיבוץ.

דברים שממש חשוב לדעת לפני טיול בבניאס

הבניאס הינו חלק משמורת טבע נחל חרמון, לכן בהגעה למקום מומלץ להירשם מראש באתר של רשות הטבע והגנים. שימו לב שקיימים שני מתחמים בשמורה אשר לכל אחד מהם צריך לתאם ביקור בנפרד, המתחמים – מתחם המעיינות ומתחם המפל והשביל התלוי. הכניסה למים והרחצה בהם אסורה לכל אורך המסלול.

היכנסו לחנות החדשה שלנו ותהנו מהנחות שוות >>>

נחל הבניאס

נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה

שעות הפתיחה של השמורה

  • שעון קיץ: ימים א’ עד ה’ ושבת – 8:00 עד 17:00
  • שישי וערבי חג – 8:00 עד 16:00
  • שעון חורף: ימים א’ עד ה’ ושבת – 8:00 עד 16:00
  • שישי וערבי חג – 8:00 עד 15:00
  • הכניסה לשמורה מותרת עד לשעתיים לפני שעת הסגירה באותו היום.

הכניסה לשמורה כרוכה בתשלום:

  • מבוגר – 28  ש”ח
  • ילד/חייל/אזרח ותיק – 14  ש”ח
  • סטודנט – 28  ש”ח

איך מגיעים?

מקריית שמונה נוסעים מזרחה לכיוון הר החרמון בכביש מספר 99. כקילומטר לאחר שחולפים על הכניסה לקיבוץ שניר פונים שמאלה מיד אחרי העיקול ושוב שמאלה על פי השילוט לכניסה לשמורה. ניתן לכתוב בוויז – שמורת טבע נחל חרמון-בניאס.

אטרקציות ומסלולים נוספים באזור נחל חרמון בניאס

הצפון הקסום שבארץ ישראל שופע במסלולי טיול ואפשרויות לטיולים שכוללים הרכב משפחתי מלא, בעוד שהבניאס מהווה אטרקציה מרכזית באזור, תוכלו למצוא עוד מסלולי טיול יפים ומרשימים בפני עצמם ביניהם נחל ג’ילבון הנמצא ברמת הגולן וגם המסלול המומלץ שלנחל ציפורי, וכמובן שעוד על עוד המון מסלולים ועוד, בכתבות נוספות שמחכות לכם באתר שלנו.

נחל הבניאס, צולם ע”י ד”ר יואב פלמה

כתבות נוספות

פיקניק בטבע
מחפשים את הלוקיישן לפיקניק המושלם? 5 אתרי פיקניק מצפון לדרום
לכתבה המלאה
343
0
5.0
חוף דור, קרדיט: עמית וקסלר
בזריחה, בשקיעה ובכל עונה: טיול מושלם לחופשת פסח
לכתבה המלאה
1.4K
0
5.0
מסעדות כשרות עם אווירה
לאכול בסטייל: 9 מסעדות כשרות עם אווירה
לכתבה המלאה
508
0
5.0
גן השלושה הסחנה, צולם ע"י ד"ר יואב פלמה
הסוף למנגלים: החל מיולי 2024 גן השלושה הסחנה יהפוך לגן ירוק
לכתבה המלאה
378
0
5.0
3+
4+
5+

תגובות קהילה (2)
רוצה גם לשתף את החוויה שלך?
התחבר כדי להגיב >

2 תגובות על “נחל הבניאס: המדריך המקיף למטיילים בנחל חרמון”

ofirko
לפני שנה 1
(5/5)

כיף לטייל לאורך הנחל בעיקר בימי הקיץ החמים, לעצור לפיקניק בטבע, להיכנס ולהרגיש את המים הצלולים והקרירים.

TalOvadia
לפני שנה 1
(4/5)

כיף מאוד לטייל בנחל החרמון. חשוב לדעת שהמים קרים מאוד אז מומלץ לבוא בעיקר כשמזג האוויר חם.

לפי קטגוריה

רוצים לקבל המלצות לטיולים מיוחדים בארץ לפני כולם?
השאירו כתובת מייל וכנסו לניוזלטר של

    תודה על ההרשמה!
    >בקרוב תתחילו להנות מהמלצות טיולים יחודיות לפני כולם
    קודם
    הבא
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    גן לאומי מצדה: המדריך המלא למטיילים
    המדריך המלא עבור המטיילים הפוקדים את מצדה
    לכתבה